Forsiden Teknikken Begreber Symptomer Formler Login Forum Kontakt  
 

.: Søgning :.


søg i autoviden
.: Nye forum emner :.


Danske Datingsider

Vin Og Vinhandel

Skal Jeg Lease Bil?

Ujævn Tomgang På Vw 1.6 Tdi


.: Nye medlemmer :.





.: Statistik :.

Brugere i alt : 217

Brugere online : 0

Gæste(r) online : 1


Siden er sidst opdateret
d. 18. November 2019
MAP sensor forklaret i detaljer

Beskrivelse af : MAP sensor.


MAP sensoren er en sensor som måler indsugningstrykket i indsugnings manifoldet. Denne har til opgave at informere motor computeren omkring hvor stort et vakuum der er i indsugningen, hvilket motor computeren bruger til at beregne motorens belastnings grad. Dette bruger computeren til at beregne den indsprøjtet benzin mængde og til at indstille tændings tidspunktet i forhold til motorens omdrejnings hastighed og dens belastnings grad. i gamle dage brugte man blandt andet en vakuum forstiller på strømfordeleren for at opnå det korrekte tændingstidspunkt.

Map sensoren kan også gå under navnet indsugningstryk føler. Der er delte meninger om hvorvidt disse to sensore er de samme. Nogle mener at en MAP sensor altid er placeret eksternt for manifoldet og måler trykket via en slange over til manifoldet. Indsugningstryk føleren skulle så være en sensor som er monteret direkte på manifoldet med samme formål som MAP sensoren bare uden en "slange forbindelse". Dette vil jeg lade op til folk at vurdere men begge sensore kan gå under navnet MAP sensor da de begge udføre

den samme opgave, nemlig at måle det absolute manifolds tryk. (MAP sensor = manifold absolute pressure sensor )
 
Fejlsøgning på: MAP sensor.

Denne sensor er oftes udstyret med et 3 benet stik.

  1. Forsyningsspænding + (5 volt)
  2. Forsyningsspænding - (5 volt)
  3. Signal som kan variere alt efter producent.

Sensoren kan udmåles med et voltmeter eller et ociloscope(500ms/div, 1volt/div) se eksempel her under. Værdierne i scopet er et eksempel.



.: Scope Forklaring :.

0,2v / 1,0s
Motor går i tomgang

0,3v / 1,6s
Gasspjæld åbnes fuldt

1,0v / 2,0s
Motoromdrejning stiger

3,0v / 2,3s
Omdrejninger i top

3,0v / 2,8s
Gasspjæld retur til tomgang

0,0v / 3,5s
Omdrejningerne stabilisere sig i tomgang

0,2v / 4,5s
Motor går i tomgang


Sensoren skal reagere med det samme speederen trædes i bund og gasspjælet åbnes til fuldgas. Reagere sensoren "sløvt" kan der være kommet olie eller koks i som spærre for målesonden inden i sensoren.
 
Brugernes egne kommentarer til: MAP sensor.


Skrevet af Kommentar
 
prøver lige at smide en kommentar her :o)

Syntes det er rigtigt godt forklaret, glæder mig til at kunne læse om nogle flere forskellige ting.

Mvh. Mike
 
Gælder ovenstående data for alle Map sensore ?
 
Hej.
Jeg har gået og tænkt på noget ang. MAP sensor
kommer til at tænke, på om spændingen, ikke altid vil følge gasspjældets åbnings vinkel.
da der jo altid er størst vakuum i tomgang, og noget mindre, når gasspjældet er åbent.
vil denne spænding ikke følge den som et evt gasspjælds potentiometer laver.
jeg kan se en fordel, hvis eks luftfilteret stopper helt til, så vil der være stort vakuum , selv med åbnet gasspjæld. men under normale forhold, ville det ikke betyde noget
eller er det mig som er helt forkert på den.

PS. fin beskrivelse af hvordan MAP sensor virker.
 
jensen -> der står at dataen er eksempler - Signal som kan variere alt efter producent.
 
Dennis Umildbart jo. Men hvis motoren køre i bjergene er det atmosfærriske tryk ikke længerer 1 bar, og derfor er insugningstrykket heller ikke f.eks 0,3 bar i tomgang. Luften er tynderer ved kørsel i bjerge, og derfor ska motoren have mindre bezin for at opnå det korrekte blandings forhold under forskellige belastninger. Derfor anvendes en sesor til at måle indsugningstrykket. Motoren slides også med tiden. Stemplerne i en motor laver ikke samme vakuum i indsugningsmanifoldet hvis motoren har kørt 200000 km som den gjorde da den havde kørt 100 km, på grund af disse konstante ændringer er man nød til at måle indsugningstrykket, hvis ikke man havde disse ændringer, kunne man bare køre efter de faste værdier som motoren er målt efter da den var ny og ved 1 bars atmosfærrisk tryk.
 

Bemærk: Misbrug eller stødende kommentarer vil blive slettet.

Opret kommentar:






Din IP:18.204.48.199

Copyright © 2002 - 2019 Alle rettigheder forbeholdes