Forsiden Teknikken Begreber Symptomer Formler Login Forum Kontakt  
 

.: Søgning :.


søg i autoviden
.: Nye forum emner :.


Hent (whatsapp: +447459294174)

Vin Og Vinhandel

Skal Jeg Lease Bil?

Ujævn Tomgang På Vw 1.6 Tdi


.: Nye medlemmer :.





.: Statistik :.

Brugere i alt : 214

Brugere online : 0

Gæste(r) online : 4


Siden er sidst opdateret
d. 19. Maj 2019
Hvad er fejlsøging

Begreber: Tuning af forbrændingsmotoren.

Fakta om tuning : Der er hovedsageligt tre ting der har indflydelse på effekten (HK) og drejningsmoment (NM) for en benzin motor, nemlig forbrændingskraften, omdrejninger og fyldningen. Der er derfor også disse tre begreber vi skal arbejde med for at kunne puste nogle flere heste i maskinen.

Forbrændingskraften er den kraft stemplet pressen ned i cylinderen med. Forbrændingskraften er en svær og meget teoretiske kraft at beregne, men forestil dig at benzin / luft blandingen som værende små " kanonslag " med en given kraft hver. dvs. jo flere man kan proppet ind i cylinderen og jo mere du kan få dem presset sammen (fyldningen), desto mere kraft er der i din eksplosion / forbrænding. Forbrændingskraften skabes af benzinen der eksploderer i cylinderen og kan gøres mere effektiv ved at hæve kompressionen, køle den indsugede luft og ved tilføring af andre gasser til benzin blandingen.

Omdrejningerne begrænses hovedsageligt af ventilsystemet, men samtidig er omdrejningerne også den mest slidende faktor for motorer. Fyldningen er den nemmeste parameter at ændre på, og det kan gøres mange forskellige steder på motoren, f.eks. bedre flow igennem motoren eller ved at trykke benzin/luft blandingen ind i cylinderen, istedet for en sugemotor som selv skal suge benzinen ind gennem kaburatoren. Start med at kigge på hvad der kan begrænse flowet i din motor, tænk på hvad der kan generer luften i at komme ind i cylinderen.

 
 
Indsugnig

Stemplet kører ned i cylinderen og indsugningsventilen åbnes. Når stemplet kører ned skabes der et vakuum som suger luft og benzin ind oven over stemplet. Dette giver fyldning.
Kompression

Stemplet er på vej op igen og cylinderen er blevet fyldt med luft og benzin. Begge ventiler er lukket. Blandingen trykkes sammen til motors kompression.
Forbrænding

Et antal grader før stemplet når toppen antændes blandingen således at forbrændingen er på sit højeste når stemplet er på vej ned igen. Forbrændingstrykket.
Udstødning

Stemplet har været helt ned og er nu på vej op igen, udstød. ventilen åbnes og de afbrændte gasser trykkes ud i udstødningen.
 
 
 
Når vi skal til og have mere effekt ud af den samme motor så må vi kigge på de enkle arbejdstakter for at se hvor vi kan forbedre. Luftmængderne vi taler om er teoretisk for en 1.6L motor. På 2 krumtaps omgange har den suget 1.6L luft ind. Kører motoren med 1000 omdrejninger i minuttet så bliver det til (1.6 x 1000 / 2) = 800 Liter luft i minuttet ved 6000 omdrejninger bliver dette til (1.6 x 6000 / 2) = 4800 L/min......der er meget luft der skal igennem.... Nu skriver jeg at det er teoretisk og det er fordi at den netop ikke får alt luften ind og det er på grund af modstand i indsugningen. Dette kaldes også VE og er den Volumetriske Effikitivetet. Har en motor en VE på 80 ved f.eks. 6000 omdrejninger så svarer en VE på 80 til at du kun får 80% af luften ind i motoren. Vores luftmængde regnestykke ser derfor sådan ud (1.6 x 6000 / 2 x 0,8) = 3840 L/min. Det er altså vores VE vi skal forbedre, opnår vi en VE på 100 så bliver det ikke bedre ved mindre vi montere en tryklader (turbo) eller motoren er udstyret med denne fra standart. En trykladet motor kan sagtens opnå en VE på langt over 100 da vi jo trykker mere luft ind i motoren, f.eks ved 1 bar trykladning vil vi have en VE på 200, hvis vi da får det hele ind.

Der er dog grænser for hvad vi kan byde motoren. Teoretiske ville en motor der yder 120 hk ved 5.500 o/m, pludselig kunne yde 300 hk ved 14.000 o/m, uden nogen form for tuning. Motoren ville bare ikke overleve mere end måske 8.000 o/m. Der er derfor nogle steder hvor man skal passe på når man tuner motorer. Omdrejninger giver varme og er også den faktor der har den største indflydelse på slidtage . Kompressionen belaster krumtap, plejlstang og stempler. Jeg vil dog ikke bruge denne hjemmeside til at prædike om sliddet ved tuning, da man må være indforstået med større slid på HELE bilen. Og hvis ikke man bruger de små grå, kan det ende med at man ødelægger mere end godt er. Når du har tunet motoren og den her fået nogle ekstra hypper er det en god i den at kørere bilen forsigtigt. Med forsigtigt mener jeg at lad vær at køre den helt ud i omdrejningerne, spar de sidste 500-1000 omdrejninger, lav en blød udkobling ved gearskift. Og mest af alt så er start hjulspind nok den værste, med en 3000-4000 omdrejninger og et koblingsslip belastes kobling, gearkasse, hjulophæng ekstremt. Kørselsstilen er mere ødelæggende ved bilen en selv tuningen.

 


 
 
Brugernes egne kommentarer til: Tuning af forbrændingsmotoren.


Skrevet af Kommentar