Forsiden Teknikken Begreber Symptomer Formler Login Forum Kontakt  
 

.: Søgning :.


søg i autoviden
.: Nye forum emner :.


Vin Og Vinhandel

Skal Jeg Lease Bil?

Ujævn Tomgang På Vw 1.6 Tdi

Min Ka Mangler Tuning.. Hjælp!


.: Nye medlemmer :.





.: Statistik :.

Brugere i alt : 214

Brugere online : 0

Gæste(r) online : 2


Siden er sidst opdateret
d. 16. Juli 2019
Friktion forklaret i detaljer

Begreber: Friktion.

Ved F. eks. en nedbremsning omsættes bævægelses energien til varme, der opstår som følger af friktionen mellem bremseklodser og bremseskiver. Det er derfor til stor betydning at friktionen mellem bremsebelægningen og modparten er bedst muligt uden dog at der er risiko for en ukontrolleret blokade af hjulne.

Friktion er et udtryk som bruges for at definere den gnidningsmodstand der er mellem to flader. Friktionsstørrelsen måles i friktionskoefficient ( μ ) og bestemmes af den kraft de to elementer trykkes sammen af (se Billed 2. A ) og det pres de bliver forskudt med ( Billed 2. B )dvs jo større pres på de forskellige variabler jo større friktionskoefficient.

Vi møder også friktion ved hjul og asfalten. Jo medre dæk vi


Billede 2
har på bilen jo bedre er friktionen fra dæk til asfalt.

Et 3. eksempel kunne være stempel og cylindervæg. Her gælder det selvfølgelig om at have så lav en friktion som muligt for at mindske kraftspild pga. for høj gnidningsmodstand.
 
Billedet her til venstre illustrere en normal friktionsændring.

Det fremgår af diagrammet er friktionen halveret ca. efter 500°C.

Eksemplet kunne være en bils friktionskoefficient mellem bremse belægningen og bremseskiven som svinger mellem 0,30-0,50μ alt efter bil type.

Det vil altså sige at jo varmere vores bremser bliver jo hårdere skal der trædes på bremsepedalen fordi friktionen bliver dårligere og dårligere. Tænk over det næste gang du køre rundt i byen og pludselig dårligt kan bremse bilen....


Friktionen mellem bilen og vejen ligger i dækne.

For at du kan danne dig et indtryk af hvor meget 0,1μ er, ses her til højre en scala over hvor meget vejgreb du egentlig har ved de forskællige belægningstyper.

Med dette går jeg ud fra du selv ved hvor godt fast en bil står på våd is ? Det siger lidt om hvor meget 1 μ er. Har du en friktionskoefficient på , så har du nok nogle af de bedste dæk i verden.

Læg også lige mærke til hvor glat det egentalt er at køre på våde brosten. Det er umuldbart det samme som at køre på sne.

 

Kørebane
Tilstand
Friktion
Asfalt / Beton
Tør
0,8-0,9μ
Våd
0,5-0,6μ
Brosten
Tør
0,5-0,6μ
Våd
0,2-0,3μ
Grus
Tør
0,4μ
Våd
0,4μ
Sne
Tør
0,2-0,4μ
Våd
0,1-0,2μ
Is
Tør
0,1-0,2μ
Våd
0,0-0,1μ

 

 
 
Brugernes egne kommentarer til: Friktion.


Skrevet af Kommentar